Klimtraining! Ga je binnenkort fietsen in de bergen? Is je voorbereiding voor de Marmotte al begonnen? Of ben je op zoek naar super effectieve en uitdagende workouts die je conditie spectaculair doen verbeteren? Dan is de Gymify Mountaineers Series iets voor jou!

⛰ GYMIFY MOUNTAINEERS SERIES ⛰

Wij hebben professioneel wielrentrainer Marco van Bon (vanbon-cycling.com) gevraagd om een 8-weekse workout serie te ontwerpen die jou voorbereiden op het fietsen in de bergen en tegelijkertijd je conditie een boost geven.

Wat maakt klimtraining zo effectief?  Dit komt vooral door de zwaartekracht. Iedereen weet dat hoe steiler een helling is, hoe harder je moet vechten tegen de zwaartekracht. Dit betekent dat je meer spieren moet rekruteren om toch vooruit te blijven gaan. Het lichaam wordt dus extra geprikkeld. Klimmen – vooral zittend klimmen – belast je bilspieren, quadriceps en kuiten sterker dan op de vlakke weg. Hierdoor moet het hart harder werken om de spieren van zuurstof te voorzien. Zowel je beenspieren als het hart zullen hierdoor sterker worden.

Klimmen leidt tot nog meer aanpassingen: de doorbloeding én de verwerking van zuurstof in je spieren verbetert ook. Het resultaat: Je kunt harder fietsen en je wordt minder snel moe. Ook ga je meer vet verbranden tijdens het klimmen. Klimtraining is dus een uiterst effectieve workout.

Maar in bergen fietsen is meer dan alleen hard werken. Het gaat ook om het vinden van het juiste tempo (pacing), het kiezen van de beste versnelling en goede klim- en ademhalingstechnieken. Ook hier wordt aandacht aan besteed in de Gymify Mountaineers Series. De gestructureerde workouts, de klimervaringen en de tips en tricks van Marco van Bon maken je een steeds betere klimmer. In de laatste workout beklim je de beruchte Alpe du Zwift (1035 hoogtemeters), het virtuele broertje van de Alpe d’Huez. Zo ben je helemaal klaar voor het echte werk!

PROGRAMMA

Gymify Mountaineers Series duurt 8 weken waarbij je 1 workout per week doet. Alle workouts zijn afgestemd op je eigen niveau. Je kunt fietsen op je eigen fiets of op een fiets van Gymify.

Schrijf je in  voor de dinsdaggroep (start 8 mei) of de donderdaggroep (start 10 mei).

Aanvang trainingen: 20.00 uur
Duur trainingen: 1 – 1,5 uur

Schrijf je nu in!
Dinsdag 8 mei / donderdag 10 mei Introductie met bepaling van jouw niveau Focus: Nulmeting en RAMP test (FTP bepaling)
Dinsdag 15 mei / donderdag 17 mei Zwift klimervaring

London Loop met double/triple Box Hill KOM, 135 hoogtemeters

Focus: differentiatie in tempo, fietsen met verschillende mate van belasting
Dinsdag 22 mei / donderdag 24 mei Gestructureerde workout Focus: differentiatie in tempo, fietsen met verschillende mate van belasting
Dinsdag 29 mei / donderdag 31 mei Zwift klimervaring

Mountain route met Epic KOM Forward, 364 hoogtemeters

Focus: Vinden van steady-state, klimtechniek, ademhaling
Dinsdag 5 juni / donderdag 7 juni Gestructureerde workout Focus: Oefenen met steady-state, kiezen van cadans (RPM), omgaan met wisselende omstandigheden tijdens een klim
Dinsdag 12 juni / donderdag 14 juni Zwift klimervaring

Mountain route met Epic KOM Forward, 364 hoogtemeters

Focus: Verbeteren Epic KOM (beter krachten verdelen, kiezen van versnelling etc.)
Dinsdag 19 juni / donderdag 21 juni Gestructureerde workout Focus: Herstellen van inspanningen tijdens een klim
Dinsdag 26 juni / donderdag 18 juni Zwift klimervaring

Tour of Fire and Ice met Alpe Du Zwift, 1036 hoogtemeters

Focus: Vinden van het juiste tempo op de hoogste berg van Zwift, een berg van “Hors catégorie